سیاسی-انعکاس مطبوعات استان در یزدفر دا
یزدفردا-رضا سلطان زاده -میر مسئوب آینه یزد :در دو ماهه اخیر معاونت عمرانی و معاونت پشتیبانی و توسعه نیروی انسانی استانداری در یك نوبت و فرمانداری یزد در دو نوبت و چند تن دیگر از مدیران و روسای سازمانها با خبرنگاران و مدیران مسئول رسانههای استان جلسه مطبوعاتی تشكیل داده و هر یك از حاضران سئوالات خود را در جلسه مطرح كردند. بدیهی است مدیران اجرایی در جریان برنامه ریزیها و اقدامات انجام گرفته در استان هستند و اما تشكیل اینگونه جلسات موجب میشود كه هر یك از روسای سازمانها و ادارات و نهادها و یا معاونان و مدیران كل ستادی آنها از تنگناها و نابسامانیها آگاهی یابند و درد دل مردم را با واسطه بشنوند.
اگر مردم باور كنند مطبوعات و رسانههای گروهی خواستهها و مطالبات بحق آنان را پیگیری مینمایند ونكات مثبت و قوت را میبینند، ضعفها را نیز بازگو میكنند.
ضمناً مدیران و مسئولین امر هم به آن توصیهها توجه خاص مبذول میدارند و به یقین بدانند كه گردانندگان مطبوعات با همه مشكلاتی كه فراروی كار مطبوعاتی خود دارند و از نظر مادی نه تنها استفادهای نمیبرند بلكه اگر عشق و علاقه به خدمت دراین زمینه نداشته باشند به هیچ وجه حاضر نیستند دراین وادی كه گاه با مشكلات و گرفتاریهای جدی روبهروست قدم بردارند.
در عین حال چون همگی آنان از علاقه مندان به این آب و خاك و خواهان پیشرفت هر چه بیشتر این مرز و بوم هستند دراین زمینه فعالیت مینمایند؟
اصحاب رسانهها در برابر ایثارگران و رزمندگان و آزادگان و خانواده شهداء سر تعظیم و تكریم فرود میآورند و معتقدند وظیفه روزنامه نگاری این است كه كژیها را بازگو كنند حتی اگر به قول وزیر نیرو در دولت نهم همانند یك داور تند و بی رحم هم بنویسد هدفی جز اصلاح ندارند و نمیخواهند براثر بی احتیاطی و بی توجهی و یا ندانم كاری عدهای آن طور كه باید و شاید كشور در مسیر پیشرفت گام برندارد .
بنابر این برگزاری جلسات مطبوعاتی مسئولان امر را ارج میگذاریم و از اینكه در چند روز اخیر نه تنها طول صفهای مقابل نانواییهای یزد كم شده بلكه در جلو بعضی از نانواییها اثری از صف خریداران نان نیست خوشحالیم از كوششهای همه مسئولان كه تلاش كردند برنامه ریزی نمودند تا از خودخواهی عدهای فرصت طلب و یا احیاناً از سودجویی به ناحق بعضی جلوگیری كردند و این معضل استانی را كه میرفت برای عموم مردم مومن و متعهد یزد دردسر آفرین شود حل كردند ارج مینهیم.
بارها استاندار، معاونان ایشان، فرماندار به اهمیت كار خبرنگاری و نحوه اطلاع رسانی مدیران و مسئولان رسانههای مكتوب اشاره نموده واظهارداشتهاند به كار و خدمات آنان ارج میگذارند و ضمناً تذكراتی در زمینههای مختلف و نحوه اطلاع رسانی دادهاند كه به بخشی از آنها در شمارههای قبلی آیینه یزد اشاره شده است.
دراین بخش سخنان نماینده ولی فقیه در یزد خطاب به خبرنگاران درج و با طرح دو پیشنهاد از استاندار درخواست میگردد به آن جامه عمل بپوشاند.
«حجت الاسلام والمسلمین صدوقی گفت: مطبوعات باید خودشان مخاطبشان را پیدا كنند و خبرنگار باید به دنبال خبر باشد خبر باید به روز بوده و متكی بر موقعیت مكانی و زمانی و با پرهیز از جوسازی و به دور از ایجاد تنش باشد. رعایت خط قرمزها لازم است و امری است كه در تمام دنیا وجود دارد و هرچند كثرت خطوط قرمز نیز یك معضل برای كار اطلاع رسانی بوده و میباشد.
نمانیده ولی فقیه و امام جمعه یزد همچنین با بیان اینكه باید دید حرف چیست نه اینكه گوینده كیست ؛ گفت: نباید در نقدها به شخص نگاه كنیم بلك باید به سخن و حرف او توجه شود و از این بابت كه مطبوعات در تاریخ ماندگار هستند و مورد استفاده آیندگان و نخبگان قرار خواهند گرفت نباید خطایی را دریك زمان كفر محض بدانیم و در یك زمان دیگراز كنار همان خطا حتی با شدت بیشتر عبور كنیم.محمدعلی صدوقی دردیدار هیات مدیره خانه مطبوعات یزد گفت: نقد سازنده و لازمه كار خبرنگاری است و باید نقدها در چارچوب قرار گیرد و نگاهها در نقد نباید منفی باشد. بلكه در نقدها باید به امور مثبت كسی كه در مورد نقد قرار میگیرد نیز توجه شود وی همچنین ضمن انتقاد از فضای بسته اطلاع رسانی گفت: اطلاع رسانی صحیح و به موقع میتواند هزینهها را در جامعه كاهش دهد و از بروز بسیاری از شایعات منفی جلوگیری نماید. از مطبوعات میخواهم با فشار بیشتری به دنبال مطالبات مردمی باشند و مسئولان نیز باید دراین زمینه همكاری نمایند مدیریت با رودربایستی امكان پذیر نمیباشد.»
نگارنده این سطور از استاندار یزد درخواست مینماید به مسئولین استان یادآوری گردد كه پاسخ به پرسشها و ابهامات مطرح شده در روزنامهها از جمله هفته نامه آیینه یزد را در اولویت قرارداده و در اسرع وقت با توضیحات لازم مردم را از شك و شبهه بیرون آورند.در نشست شورای استان به مدیران و روسای ادارات توصیه شود كه مسئولین روابط عمومی ادارات مطالب روزنامهها را كه همان پرسشها و انتقادات مردم است به وزارتخانهها و مدیران بالایی منعكس كرده و مدیران نیز با ارسال پاسخ و ارائه توضیحات كافی روشنگر افكار و اذهان مردم علاقه مند باشند و بدین ترتیب پیوسته ارتباط خود را با مردم حفظ كرده و علاقه وصمیمیت خود را برای برآوردن خواستههای بحق مردم نشان دهند.
یزدفردا
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
چهارشنبه 09,ژوئیه,2025